Γειά σας ! ο τίτλος κατ ευφημισμόν ... παντού τα πάντα ... αλλά προσπαθούμε για το καλλίτερο ... ελπίζω να βρείτε ενδιαφέρον εδώ ... Σας ευχαριστώ!
Σελίδες
Δευτέρα, Ιανουαρίου 25, 2021
Γιώργος Ζαμπέτας
Ο Γιώργος Ζαμπέτας (25 Ιανουαρίου 1925 - 10 Μαρτίου 1992) ήταν Έλληνας συνθέτης, τραγουδιστής και ξεχωριστός δεξιοτέχνης του μπουζουκιού. Ως γνωστόν, ο Γ. Ζαμπέτας έκλεψε τον καραγκιοζοπαίχτη Αντώναρο με το γνωστό χιτ της εποχης: Για σενανεεεεε
Πρώτα χρόνια
Ο Γιώργος Ζαμπέτας γεννήθηκε στις 25 Ιανουαρίου του 1925 στην Ακαδημία Πλάτωνος, ενώ η οικογένειά του καταγόταν από την Κύθνο.
Γονείς του ήταν ο Μιχάλης Ζαμπέτας, που ήταν κουρέας και η Μαρίκα Μωραΐτη, ανηψιά γνωστού βαρύτονου της εποχής.
Από πολύ μικρή ηλικία ο Γιώργος Ζαμπέτας έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μουσική, αφού παράλληλα με την απασχόλησή του στο κουρείο του πατέρα του ως βοηθός, «σκάρωνε» κρυφά στο μπουζούκι τις πρώτες του μελωδίες. Οτιδήποτε στη φύση παρήγε ήχο, τον συνάρπαζε και τον βοηθούσε στις συνθέσεις του, σύμφωνα με όσα ο ίδιος εκμυστηρεύτηκε στη βιογραφία του, λίγο πριν το θάνατό του.
Το 1932, σε ηλικία μόλις 7 ετών, κέρδισε το πρώτο του βραβείο, ως μαθητής της α’ δημοτικού, παίζοντας το πρώτο του τραγούδι σε σχολικό διαγωνισμό.
Παρά τις αντιδράσεις ο μικρός Γιώργος συνέχισε με απόλυτη προσήλωση να υπηρετεί τη μεγάλη του αγάπη, ενώ η γνωριμία του το 1938 με το Βασίλη Τσιτσάνη έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής του προσωπικότητας.
Το 1940 η οικογένεια Ζαμπέτα μετακόμισε στο Αιγάλεω (Ιερά Οδό 309 και Σαλαμίνος 1) και από τη στιγμή εκείνη ο Ζαμπέτας απέκτησε έναν άρρηκτο δεσμό με την πόλη, της οποίας εμπνεύστηκε και χάρισε το προσωνύμιο «Σίτι», κατά τη διάρκεια μια περιοδείας του στη Βρετανία.
Στα 1942 και κάτω από συνθήκες ανέχειας λόγω της Κατοχής, ο Ζαμπέτας δημιούργησε το πρώτο του συγκρότημα, με το οποίο τραγουδούσαν καντάδες στα κορίτσια.
Ντέμης Ρούσσος
Ο Ντέμης Ρούσσος (Αρτέμιος Βεντουρής-Ρούσσος, 15 Ιουνίου 1946 – 25 Ιανουαρίου 2015) ήταν Έλληνας τραγουδιστής και μουσικός. Πρωτοέγινε γνωστός διεθνώς ως μέλος του συγκροτήματος Aphrodite's Child μαζί με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου και γνώρισε πολλές επιτυχίες κατά τη διάρκεια της προσωπικής του σταδιοδρομίας, ιδίως τη δεκαετία του 1970. Πούλησε παγκοσμίως πάνω από 70 εκατομμύρια δίσκους.
Βιογραφία
Τα πρώτα χρόνια
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια. Οι γονείς του Γεώργιος και Όλγα ήταν Έλληνες της Αιγύπτου. Η μητέρα του και ο πατέρας του ήταν μηχανικός και κλασσικός κιθαρίστας, ήταν μέλη ερασιτεχνικού θεατρικού συλλόγου (ένας από τους τρείς που υπήρχαν στην Αλεξανδρεια). Κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας ο Ρούσσος μελέτησε μουσική και ήταν μέλος της βυζαντινής εκκλησιαστικής χορωδίας της Αλεξανδρείας. Κατά την κρίση του Σουέζ οι γονείς του έχασαν τα πάντα και η οικογένεια μετοίκησε στην Ελλάδα.
Πρώιμη μουσική σταδιοδρομία
Μετά από την εγκατάστασή του στην Ελλάδα, συμμετείχε σε διάφορα μουσικά συγκροτήματα αρχίζοντας με τους Idols σε ηλικία 17 χρόνων, όπου γνώρισε τους Βαγγέλη Παπαθανασίου και Λουκά Σιδερά, με τους οποίους αργότερα θα σχημάτιζε τους Aphrodite's Child. Αργότερα πήγε με τους We Five, ένα συγκρότημα που έπαιζε κυρίως διασκευές και δεν γνώρισε σημαντική επιτυχία.
Aphrodite's Child
Στο ευρύτερο ακροατήριο έγινε γνωστός το 1967 ως μέλος του προγκρέσιβ ροκ συγκρότηματος Aphrodite's Child, αρχικά στα φωνητικά και αργότερα και ως μπασίστας. Το ξεχωριστό φωνητικό του ύφος βοήθησε το συγκρότημα σε διεθνή επιτυχία στη Γαλλία και άλλα μέρη της Ευρώπης από το 1968 έως το 1972. Τον Μάιο του 1968 οι Ρούσσος, Παπαθανασίου και Σιδεράς προσπάθησαν να μετοικήσουν στο Λονδίνο, το τότε διεθνές κέντρο της ποπ μουσικής, για να ακολουθήσουν διεθνή σταδιοδρομία, αλλά τους σταμάτησαν στα σύνορα λόγω προβλημάτων με την άδεια εισόδου τους. Κατευθύνθηκαν υποχρεωτικά στο Παρίσι, εν μέσω των ταραχών, όπου και αποφάσισαν να παραμείνουν, υπογράφοντας συμβόλαιο με την Philips Records. Το πρώτο τους σινγκλ, ήταν το «Rain and Tears», μια σύνθεση του Παπαθανασίου σε στίχους του Μπορίς Μπεργμάν με τον Ρούσσο να τραγουδάει με τη χαρακτηριστική του φωνή. Το σινγκλ κυκλοφορησε το καλοκαίρι του 1968 σε όλη την Ευρώπη και σημείωσε αξιοσημείωτη επιτυχία σε πολλές χώρες.
Με το συγκρότημα ηχογράφησε αρκετά σινγκλς και τρεις δίσκους οι οποίοι γνώρισαν διεθνή επιτυχία. Ο πλέον αξιοσημείωτος είναι το κύκνειο άσμα τους, ο κόνσεπτ δίσκος 666, ο οποίος θεωρείται ένας από τους κλασικότερους προγκρέσιβ ροκ δίσκους.
Ο Ρούσσος συνεργάστηκε σποραδικά με τον Παπαθανασίου και εκτός Aphrodite's Child . Το 1970 ηχογράφησαν μαζί σάουντρακ της ταινίας Sex Power (το οποίο κατά καιρούς αποδίδεται στους Aphrodite's Child) και το 1977 το Magic. Η επιτυχέστερη συνεργασία τους ήταν το Race to the End, μια φωνητική προσαρμογή του μουσικού θέματος από το βραβευμένο με Oscar Οι Δρόμοι της Φωτιάς, που κυκλοφόρησε και στα ισπανικά με τον τίτλο Tu Libertad. Το 1982 ο Ρούσσος πήρε μέρος και στο σάουντρακ της κινηματογραφικής ταινίας Blade Runner με το τραγούδι Tales of the Future.
25 Ιανουαρίου 1836
25 Ιανουαρίου 1836 - Θεμελιώνονται τα παλιά ανάκτορα, η σημερινή Βουλή των Ελλήνων.
Τα Παλαιά Ανάκτορα είναι σήμερα η έδρα της Βουλής των Ελλήνων.
Πρόκειται για νεοκλασικό κτήριο, σχεδιασμένο από τον Βαυαρό αρχιτέκτονα
της Βασιλικής Αυλής της Βαυαρίας Φρειδερίκο φον Γκέρτνερ (Gärtner) και
βρίσκεται στην Πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα. Χρησιμοποιήθηκε ως
ανάκτορα από τον Βασιλιά της Ελλάδος Όθωνα και στη συνέχεια από τον
Βασιλιά των Ελλήνων Γεώργιο τον Α΄ μέχρι το 1910 όπου μετεγκαταστάθηκε
σε νεότερα, επί της οδού Ηρώδου του Αττικού, εξ ου και η ονομασία αυτών
Παλαιά Ανάκτορα. Στη δυτική πλευρά του κτιρίου διαμορφώθηκε ο χώρος σε
Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, και πρόσφατα ο υποκείμενος αυτού χώρος
σε υπόγειο χώρο στάθμευσης, παραμονής και φύλαξης των αδασμολόγητων
οχημάτων των βουλευτών, ενώ οι εξωτερικοί χώροι τόσο της ανατολικής όσο
και της νότιας πλευράς απ΄ αρχής διαμορφώθηκαν σε μεγάλο ενιαίο εθνικό
κήπο, που υφίσταται μέχρι και σήμερα.
Η τελική επιλογή του
χώρου για την ανέγερση των παλαιών ανακτόρων έγινε από τον ίδιο τον
Γκέρτνερ στα τέλη του 1835 μετά την απόρριψη των προτάσεων των Κλεάνθη,
Σάουμπερτ, Κλέντσε και Σίνκελ που προέβλεπαν στις θέσεις Ομόνοια,
Κεραμεικό και Ακρόπολη αντίστοιχα, όπου στη τελευταία είχε αντιδράσει
και ο ίδιος ο Λουδοβίκος, ο πατέρας του Όθωνα.
Το κτήριο
κατασκευάστηκε στο διάστημα 1836-1847, προορισμένο να γίνει ανάκτορο του
Όθωνα, μετά την μεταφορά της πρωτεύουσας του κράτους από το Ναύπλιο
στην Αθήνα το 1834. Ανεγέρθηκε με έξοδα του βασιλιά Λουδοβίκου Α΄ της
Βαυαρίας, ως προσωπικό δάνειο προς τον Όθωνα. Η τελική επιλογή του χώρου
για την ανέγερση των παλαιών ανακτόρων έγινε από τον ίδιο τον Γκέρτνερ
στα τέλη του 1835 μετά την απόρριψη των προτάσεων των Κλεάνθη,
Σάουμπερτ, Κλέντσε και Σίνκελ που προέβλεπαν στις θέσεις Ομόνοια,
Κεραμεικό και Ακρόπολη αντίστοιχα, όπου στη τελευταία είχε αντιδράσει
και ο ίδιος ο Λουδοβίκος, ο πατέρας του Όθωνα.
Ειδικότερα η
περιοχή ανέγερσης που πρότεινε ο Γκέρτνερ ήταν η συνέχεια της
διασταύρωσης των οδών Σταδίου, (περιφερειακής οδού τότε), και Ερμού επί
μικρού και ομαλού λόφου που εκτός του πλέον υγιεινού κλίματος που
παρουσίαζε, δέσποζε και της τότε Αθήνας στο ανατολικότερο άκρο της. Έτσι
δόθηκε εντολή στον Γκέρτνερ να εκπονήσει τα σχέδια του κτιρίου. Η δε
εκπόνηση αυτών έγινε σε πολύ ελάχιστο διάστημα κατά τον μικρό χρόνο
παραμονής του στην Αθήνα, (από τον Δεκέμβριο του 1835 μέχρι τον Μάρτιο
του 1836), όπου και αποτέλεσε κατόρθωμα που μόνο η μεγάλη συγκέντρωση
των ικανοτήτων του μπορούσε να φέρει σε πέρας.
Η θεμελίωση του
κτιρίου έγινε στις 25 Ιανουαρίου π.ημ./ 6 Φεβρουαρίου ν.ημ. του 1836
παρουσία του Λουδοβίκου Α΄ και των πρεσβευτών των Μεγάλων Δυνάμεων. Τον
Μάρτιο ο Γκέρτνερ επέστρεψε στο Μόναχο αφήνοντας την διεύθυνση της
ανέγερσης της οικοδομής στους βαυαρούς ανθυπολοχαγούς Σλότερ και Χος. Ο
Γκέρτνερ, στο γραφείο του στο Μόναχο, αποπεράτωσε την εκπόνηση
μελετώντας όλες τις λεπτομέρειες φθάνοντας τον αριθμό των 247 σχεδίων
που αφορούσαν μόνο το κτίριο των ανακτόρων Αθηνών. Σήμερα τα σχέδια αυτά
περιλαμβάνονται στη μεγάλη συλλογή Moniger του Μονάχου, ενώ ένας πολύ
μικρός αριθμός εξ αυτών δόθηκε στο μουσείο της Βουλής που αποδεικνύουν
την επιμέλεια της κάθε λεπτομέρειας.
Βασικά υλικά που
χρησιμοποιήθηκαν στην ανέγερση του κτιρίου ήταν πέτρα, μάρμαρο και ξύλα
τα οποία προέρχονταν η μέν πέτρα κυρίως από τον Υμηττό, τον Λυκαβηττό
και από την περιοχή "Πινακωτά", περιοχή της Αθήνας παρά το λόφο Στρέφη,
τα δε μάρμαρα προέρχονταν κυρίως από την Πεντέλη, λίγα από τον Υμηττό,
επίσης λίγα από την Τήνο, την Πάρο και τη Νάξο και κάποια ελάχιστα από
την Καρράρα και τη Γένοβα της Ιταλίας και τέλος τα ξύλα προέρχονταν από
την Εύβοια. Συγκινητική υπήρξε η προσέλευση πολλών κατοίκων και ιδίως
νησιωτών που ζητούσαν να εργαστούν αφιλοκερδώς στην ανέγερση των
ανακτόρων όπως Τηνιακοί, Σιφναίοι, Παριανοί, Ναξιώτες κ.ά. Τελικά μόλις
ολοκληρώθηκαν τα κτίσματα των τοίχων τον Νοέμβριο του 1840 ο Γκέρτνερ
επέστρεψε στην Αθήνα για να επιβλέψει την συνέχεια της οικοδόμησης καθώς
και τη ζωγραφική διακόσμηση των εσωτερικών χώρων φέρνοντας επί τούτου
μαζί του τους περίφημους ζωγράφους ιστορικών παραστάσεων της εποχής,
Γιόχαν Σράουντολφ, Ούλριχ Χαλμπρέιτερ και Ιωσήφ Κραντσμπούργερ οι οποίοι
και ανέλαβαν τις μεγάλες τοιχογραφίες με παραστάσεις από την ελληνική
μυθολογία, και την ελληνική επανάσταση του 1821, ειδικά στην αίθουσα των
τροπαίων. Μετά από τρίμηνη παραμονή ο Γκέρτνερ επέστρεψε και πάλι στο
Μόναχο αφήνοντας αυτή τη φορά στη θέση του τον μηχανικό Ριέντελ ο οποίος
και αποπεράτωσε το κτίριο με επιτυχία, το 1847.
Τα Παλαιά
Ανάκτορα σύμφωνα με τα σχέδια του Γκέρτνερ αποτελεί τεράστιο ορθογώνιο
τριώροφο οικοδόμημα, μετά του ισογείου, με δύο άξονες συμμετρίας από
τους οποίους ο μεν κύριος άξονας Ανατολής – Δύσης ταυτίζεται με τον
άξονα της οδού Ερμού, της μεγαλύτερης σε μήκος της τότε Αθήνας, ο δε
δευτερεύων άξονας κάθετος στο κέντρο του προηγουμένου κατά Βορρά – Νότο
ταυτίζεται με την διεύθυνση δυτικής πλαγιάς του Λυκαβηττού με στύλους
του Ολυμπίου Διός. Το κτίριο φέρει τέσσερις πτέρυγες (μία ανά πλευρά)
και μία εσωτερική κεντρική κατά τον κύριο άξονα εκατέρωθεν της οποίας
φέρονται δύο εσωτερικά αίθρια (αυλές). Η κεντρική πτέρυγα που έφερε
δίκλινη κεραμοσκεπή επεκτείνονταν των προσόψεων, ανατολική και δυτική,
κατά 0.58 εκατοστά του μέτρου δημιουργώντας στις άκρες δύο αετώματα. Τα
δε κεντρικά τμήματα της βορινής και νότιας (μεσημβρινής) πτέρυγας
δημιουργούν εσοχή περίπου 3,80 μέτρα από τις άκρες της ανατολικής και
δυτικής πρόσοψης. Οι εξοχές της κεντρικής πτέρυγας και οι παραπάνω
εσοχές των πλευρικών πτερύγων δημιουργούν μια ιδιαίτερη πλαστικότητα σε
βαρύ κλασικό τόνο που κάνει το κτίριο να ξεχωρίζει για την αρχιτεκτονική
του μοναδικότητα. Η ανατολική και δυτική πρόσοψη έχουν μήκος έκαστη
περίπου 90 μέτρα, ενώ οι δύο άλλες προσόψεις περίπου 80 μ. έκαστη.
Όλο το κτίριο φέρεται υπευψωμένο κατά 1,5 μέτρο από τον περιβάλλοντα
χώρο. Όλες οι εξωτερικές πτέρυγες έχουν ισόγειο και δύο υπερκείμενους
ορόφους. Το ύψος του ισογείου είναι 7,16 μέτρα (μικτό), το δε του πρώτου
ορόφου 7,11 μέτρα (μικτό), ενώ το ύψος του δεύτερου ορόφου έχει ύψος
5,5 μ. Αντίθετα η μεσαία πτέρυγα είχε υπόγειο, ισόγειο με ύψος το αυτό
των άλλων πτερύγων και μόνο ένα υπερκείμενο όροφο με ύψος 14,20 μ.
(μεγαλύτερο δηλαδή από τα ύψη των 1ου και 2ου ορόφων μαζί, των άλλων
πτερύγων). Στον χώρο αυτό ήταν οι επίσημες αίθουσες υποδοχής, η αίθουσα
«δεξιώσεων – χορού – παιγνίων» και της μεγάλης τραπεζαρίας. Ήταν ο
πλουσιότερα διακοσμημένος χώρος των ανακτόρων σε τοιχογραφίες,
ζωγραφικούς πίνακες, χάρτες, αλλά και σε επίπλωση και άλλες
διακοσμήσεις.
Για τις εξωτερικές όψεις των πτερύγων του κτιρίου
ο Γκέρτνερ είχε εκπονήσει πολλά σχέδια με πλούσιες διακοσμήσεις εκ των
οποίων τα περισσότερα αφορούσαν τη δυτική όψη της αντίστοιχης πτέρυγας
που ήταν και η επισημότερη. Υποβάλλοντας τα σχέδια προς επιλογή στον
Βασιλιά Λουδοβίκο, που ήταν και ο χρηματοδότης του κτιρίου, για λόγους
οικονομίας αφενός και λόγους εκτροπής της κλασικής λιτότητας σε
αναγεννησιακό ρυθμό δεν τα ενέκρινε. Στο σημείο δε αυτό όπως αναφέρει
και ο Oswald Hederer στο βιβλίο του Friedrich von Gaertner: «..όταν ο
Βασιλιάς Λουδοβίκος (της Βαυαρίας) διέγραψε με κόκκινο μολύβι όλα τα
εξωτερικά διακοσμητικά στοιχεία των όψεων φέρεται ο Γκέρτνερ να είπε με
κάποια αγανάκτηση «ε! τώρα Μεγαλειότατε απομένει ένας στρατώνας!»
Παρά τη λιτότητα όμως που του επεβλήθη, ο Γκέρτνερ κατάφερε, με κάποια
λίγα σχετικά στοιχεία, πλην όμως σωστά επιλεγμένα, που χρησιμοποίησε, να
δώσει στο ογκώδες κτίριο μια επιβλητική και γαλήνια εμφάνιση. Με δύο
ταινίες ως νημάτια ένωσε τις ποδιές όλων των παραθύρων περιμετρικά ανά
όροφο σπάζοντας έτσι την μονοτονία των μεγάλων εξωτερικών επιφανειών των
πτερύγων, ενώ με τα διάφορα δωρικά πρόπυλα των εισόδων του κτιρίου
εκτός της μεσημβρινής πλευράς που είναι ιωνικά, τόνισε ακόμα περισσότερο
το αρχιτεκτονικό νεοκλασικό ύφος αυτού.
Τα Παλαιά Ανάκτορα
σταμάτησαν να χρησιμοποιούνται ως ανάκτορα και παράλληλα επίσημη
κατοικία της βασιλικής οικογένειας το 1910, αφού είχε υποστεί και
αρκετές ζημιές από δυο πυρκαγιές, το 1884 και το 1909. Αρκετά χρόνια
αργότερα, το 1922, χρησιμοποιήθηκε σαν κέντρο υποδοχής και περίθαλψης
των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής. Το 1929 έγινε έδρα του
Ελληνικού Κοινοβουλίου, που προηγουμένως στεγαζόταν στο Βουλευτήριο της
οδού Σταδίου (σήμερα γνωστό σαν Παλιά Βουλή), και της Γερουσίας. Η
μετατροπή του κτηρίου σε Κοινοβούλιο έγινε από τον αρχιτέκτονα Ανδρέα
Κριεζή. Στις 25 Μαρτίου 1932 έγιναν και τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου
του Άγνωστου Στρατιώτη, που άρχισε να κατασκευάζεται το 1929.
Άποψη του εσωτερικού
της Βουλής των Ελλήνων
Σήμερα είναι έδρα του ελληνικού κοινοβουλίου, της Βουλής των Ελλήνων.
Στεγάζει την αίθουσα του Κοινοβουλίου, της Γερουσίας και των Επιτροπών,
τα Γραφεία του Προέδρου της Βουλής και των Αντιπροέδρων, μέρος του
Αρχείου της Βουλής (το υπόλοιπο βρίσκεται στο Καπνεργοστάσιο επί της
οδού Λένορμαν), γραφεία των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων, το
τηλεοπτικό κανάλι της Βουλής των Ελλήνων, καθώς και διοικητικές
υπηρεσίες.
Άλλα κτήρια της Βουλής των Ελλήνων είναι το
Καπνεργοστάσιο (Βιβλιοθήκη και Αρχείο της Βουλής), το κτήριο της
Λεωφόρου Αμαλίας (διοικητικές υπηρεσίες), τα κτήριο της οδού Βουλής 4
και Μητροπόλεως 2 όπου βρίσκονται τα γραφεία των Βουλευτών επαρχίας και
το Εκθετήριο του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, μέρος του Μεγάρου
Αρβανίτη (διοικητικές υπηρεσίες) και το κτήριο επί της οδού Σέκερη 1Α
(διοικητικές υπηρεσίες).
Ευτυχία είναι...
Να αισθάνεσαι την ομορφιά της φύσεως , την αγνότητά της,
Να βλέπεις την αρμονία που συνέχει το πάν, να ακούς τη μουσική των άστρων,
Να μπορείς να απολαμβάνεις σαν μια υπέροχη συμφωνία τον ψιθυρισμό του δάσους, τον παφλασμό του κύμματος, το σφύριγμα του ανέμου και αυτή τη στιγμή να μή ζητάς τίποτε άλλο
Να αισθάνεσαι τον εαυτό σου ελεύθερο, να μήν εξαρτάσαι από πουθενά και από κανένα, να μπορείς να κινείσαι ελεύθερα χωρίς εμπόδια καιμ φραγμούς
Να χαίρεσαι πάντοτε τη χαρά της παρούσης στιγμής, χωρίς σκέψεις, χωρίς μέριμνες
Να αισθάνεσαι ότι είσαι μια ύπαρξη θεϊκής καταγωγής με προοπτική απέραντης πνευματικής σταδιοδρομίας
πηγή: περιοδικό "πνευματικοί σταλακτίτες"
Δημιουργίες ,,, δια χειρός μου!
Ψάρι έργο Μ.Κυμάκη (φ.Μ.Κυμάκη) |
Το πρώτο υποτίθεται ότι είναι ένα ψάρι θηλυκό (στην τέχνη όλα είναι εφικτά και αποδεκτά). Το δεύτερο είναι το κλασσικό μοτίβο ενός ελληνικού νησιού το καλοκαίρι. Είναι λίγο ταλαιπωρημένο διότι το έφτιαξα πριν 20 χρόνια.
ελληνικό νησί έργο Μ.Κυμάκη (φ.Μ.Κυμάκη) |
Βέβαια πολλές φορές έχω χρησιμοποιήσει απλή τέμπερα που χρησιμοποιούν οι μαθητές σε σωληνάρια Και αυτή κάνει καλή δουλειά. Σημασία έχει να καλυφθεί με λάκκα . Έτσι δεν παθαίνει τίποτα και μπορεί να πλυθεί με τρεχούμενο νερό χωρίς ιδιαίτερο τρίψιμο και σούπισμα αμέσως.
Αν "πιάνει λίγο το χέρι σας" , δοκιμάστε το . Είναι αγχολυτικό και ευχάριστο. Η πέτρα βοηθά και τους αδέξιους αρκεί να είναι κάπως λεία.
Καλή επιτυχία!
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
Ο Υπολογιστής των Αντικυθήρων όπως έχει ονομαστεί ένα αστρονομικό όργανο - υπολογιστής που μετρούσε τις εκλείψεις του Ηλίου και της Σελήνης και κατά πάσα πιθανότητα τις τροχιές των πλανητών. Μια διάταξη που είναι από τις πιο σημαντικές μηχανικές εφευρέσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Ήταν η ίδια εποχή, από το 161 π.Χ. μέχρι και το 126 π.Χ., που ο Ίππαρχος έκανε πολλές παρατηρήσεις στη Βιθυνία, τη Ρόδο και την Αλεξάνδρεια. Στο έργο του αυτό βοηθήθηκε από μια σειρά οργάνων που φαίνεται ότι ο ίδιος είχε επιμεληθεί την κατασκευή τους και ήταν μεταξύ άλλων ο γνώμων, το ηλιωρολόγιον, το υδρολόγιον, η στερεά σφαίρα, η διόπτρα και ο αστρολάβος. Έτσι, ο Ίππαρχος παρουσιάζεται εξαιτίας της σπουδαιότητας του πλήθους των ανακαλύψεών του ως ο κατεξοχήν δημιουργός της επιστήμης της Αστρονομίας και ως ο μεγαλύτερος αστρονόμος παρατηρητής όλων των εποχών. Ίσως λοιπόν και ο περίφημος Μηχανισμός των Αντικυθήρων φτιάχτηκε από τον Ίππαρχο.
Ο Ίππαρχος ειδικότερα ασχολήθηκε με τον προσδιορισμό της διάρκειας του τροπικού έτους και με τη μέτρηση των εκλειπτικών συντεταγμένων των απλανών αστέρων. Έτσι, οδηγήθηκε στη θεμελιώδους σημασίας ανακάλυψη του φαινομένου της μεταπτώσεως των ισημεριών, πάνω στο οποίο στηρίζεται ολόκληρο το σημερινό οικοδόμημα της αστρονομίας θέσεως.
Ο Κικέρων (106-43 π.Χ.). πολιτικός και φιλόσοφος, είχε επισκεφτεί τη Ρόδο στα έτη 79-78 π.Χ. και έχει αναφερθεί σε ένα μηχανισμό όμοιο με αυτόν των Αντικυθήρων του Ποσειδώνειου Απαμέα (135-50 π.Χ.), ενός αστρονόμου, γεωγράφου και γεωλόγου που ζούσε στη Ρόδο. Γράφει ο Κικέρων: «Πρόσφατα κατασκεύασε ο φίλος μας Ποσειδώνιος μια συσκευή, η οποία σε κάθε περιστροφή αναπαράγει τις ίδιες κινήσεις του Ήλιου, της Σελήνας και των πέντε πλανητών.»
Ο στρατηγός Μάρκελλος, ο κατακτητής των Συρακουσών, είχε μεταφέρει τους μηχανισμούς του Αρχιμήδη, μετά τη δολοφονία του τελευταίου, και τους τοποθέτησε στον ναό της Αρετής στη Ρώμη, όπου παρέμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Ποσειδώνιος, στον οποίο γίνεται αναφορά από τον Κικέρωνα, είχε ζήσει για ένα διάστημα στη Ρώμη ως πρέσβης της Ρόδου, και φαίνεται ότι είχε μελετήσει τους μηχανισμούς του Αρχιμήδη, οπότε κατασκεύασε κάτι παρόμοιο.
Η νέα έρευνα
Η εξέταση του Υπολογιστή έγινε στην οδό Τοσίτσα, δίπλα από το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, όπου και φυλάσσεται. Εκεί εγκαταστάθηκε τον Μάιο του 2006 ένας αξονικός τομογράφος της βρετανικής εταιρείας Χ-ΤΕΚ Systems και ο αμερικανικός μηχανισμός ψηφιακής απεικόνισης ΡΤΜ Dome Hewlett-Packard. Οι Έλληνες και ξένοι ειδικοί κατάφεραν να διακρίνουν τα γράμματα και τα στοιχεία του Μηχανισμού, που βρίσκονταν σχεδόν σβησμένα και κρυμμένα στη σκουριά εδώ και 2.000 χρόνια. Τα γράμματα είναι τόσο μικρά που δεν ξεπερνούν σε μέγεθος τα 2-3 χιλιοστά. Ήταν χαραγμένα σε φύλλα μπρούντζου τα οποία βρίσκονταν τοποθετημένα στο εσωτερικό του Μηχανισμού χωρίς ποτέ κανείς να καταφέρει να τα διακρίνει.
Είναι ένα αστρονομικό μηχάνημα ακριβείας, με εκπληκτική μηχανική τελειότητα, μέσα σε ένα ξύλινο κιβώτιο με διαβαθμισμένες πλάκες στο εξωτερικό του. Εσωτερικά αποτελείτο από 30 αλληλοεμπλεκόμενους οδοντωτούς τροχούς, έκκεντρα τοποθετημένους. Τους τροχούς, που ήταν οργανωμένοι επικυκλοειδώς, έθετε σε κίνηση, με διαφορετική ταχύτητα τον καθένα, ένας περιστρεφόμενος χειροκίνητος άξονας.
Δείκτες σύμφωνα με τις επιγραφές έδειχναν την πορεία του Ήλιου, την πορεία και τις φάσεις της Σελήνης και των πλανητών στον ζωδιακό κύκλο. Ο Άγγλος φυσικός και ιστορικός της επιστήμης Derek De Solla Price που μελέτησε επί 25 χρόνια τον υπολογιστή διαπιστώνει την ύπαρξη ενός πολύπλοκου συστήματος διαφορικού οδοντωτού τροχού, ο οποίος δεχόταν δύο διαφορετικές περιστροφές, και αναλόγως "έβγαζε" αποτέλεσμα. Δηλαδή εκτελούσε μαθηματικές πράξεις με μηχανικό τρόπο
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων συνοδευόταν και από μπρούντζινα φύλλα στα οποία οι ειδικοί διέκριναν τη λέξη «Ισπανία» και τη φράση «Φάρος της Αλεξάνδρειας». Ήταν λοιπόν σαν ένα εγχειρίδιο χρήσης στον οποίο αποκαλύφθηκαν περίπου 2.000 χαρακτήρες που σχημάτιζαν φράσεις, πολλές από τις οποίες είναι κομμένες. Ανάμεσα στους χαρακτήρες αποκωδικοποιήθηκε η λέξη «στηριγμός», η οποία αποτελεί έναν αστρονομικό όρο που σημαίνει την αλλαγή της κατεύθυνσης του πλανήτη στον ουρανό.
Όλες πάντως οι ενδείξεις που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα, κάνουν τους ειδικούς να πιστεύουν ότι το εγχειρίδιο λειτουργίας του Μηχανισμού είναι το πρώτο γνωστό κείμενο της αρχαιότητας όπου αποδίδεται η Ισπανία με τη σημερινή της ονομασία. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι ο Μηχανισμός έκρυβε και πληροφορίες για τη ναυσιπλοΐα τόσο προς τον Φάρο της Αλεξάνδρειας όσο και προς την Ισπανία.
Τι δείχνουν οι μηχανισμοί του Μηχανισμού;
Αριστερά: Η πίσω μεριά του Μηχανισμού των Αντικηθύρων με τα δύο καντράν
Το Μηχανισμό μπορούμε να το φανταστούμε σαν ένα ξύλινο κουτί με τρία καντράν, σαν ρολόγια, το ένα στην πρόσθια όψη και τα δύο στην πίσω πλευρά. Ο οδοντωτός μηχανισμός (που μοιάζει με ένα καντράν ρολογιού) της πρόσθιας πλευράς, που δείχνει τις θέσεις του Ήλιου και της Σελήνης, είναι ένα ημερολόγιο 365 ημερών το οποίο έχει τη δυνατότητα να ρυθμιστεί για τα δίσεκτα έτη. Ο μηχανισμός στο πάνω μέρος της πίσω πλευράς αποτελείται από μια σπείρα 235 υποδιαιρέσεων και δείχνει τους 235 μήνες του Μετωνικού κύκλου (βαβυλωνιακής έμπνευσης).
Ένας άλλος αρχαίος αστρονομικός κύκλος είναι ο Καλλιπικός κύκλος, που αντιπροσωπεύεται από ένα μικρότερο καντράν στο εσωτερικό του προηγουμένου. Οι υποδιαιρέσει στο κάτω καντράν της πίσω πλευράς (223 σε μια σπείρα τεσσάρων στροφών) αποδεικνύουν ότι πρόκειται για την αναπαράσταση του κύκλου του Σάρου, ενώ το μικρό καντράν στο εσωτερικό του προηγουμένου αντιπροσωπεύει τον κύκλο του Εξελιγμού. Όσο για τους δείκτες των καντράν, μπορεί κανείς να τους φανταστεί σαν τις βελόνες των πικάπ. Τέλος, οι επιγραφές και τα σύμβολα που έχουν διαβαστεί επιβεβαιώνουν τα συμπεράσματα των επιστημόνων για τις λειτουργίες των μηχανισμών.
Στοιχεία Βαβυλωνιακής Αστρονομίας
Ο σεληνιακός ή συνοδικός μήνας είναι το διάστημα μεταξύ δύο ομοίων φάσεων της Σελήνης, π.χ. από πανσέληνο σε πανσέληνο.
Ό Μετωνικός κύκλος προκύπτει από τη στενή ισοτιμία 19 ετών με 235 σεληνιακούς μήνες. Αντιπροσωπεύει την επιστροφή της Σελήνης στην ίδια φάση και στην ίδια ημερομηνία του έτους. Με το κλείσιμο του κύκλου ο Ήλιος, η Σελήνη και η Γη επιστρέφουν περίπου στους ίδιους σχετικούς προσανατολισμούς.
Ο Καλλιππικός κύκλος διαρκεί 76 χρόνια και είναι τέσσερις Μετωνικοί κύκλοι μείον μία ημέρα. Έτσι αυξάνεται η ακρίβεια με την οποία αντιστοιχίζεται ένα ηλιακό έτος με πλήρες σεληνια-κού8μήνες.
Ο κύκλος του Σάρου προβλέπει εκλείψεις: αν μια ηλιακή ή σεληνιακή έκλειψη συμβεί σήμερα, μια παρόμοια θα συμβεί έπειτα από 223 σεληνιακούς μήνες. Έτσι από τις προηγούμενες εκλείψεις μπορούν να προβλεφθούν οι επόμενες.
Επειδή ο αριθμός των ημερών στον κύκλο του Σάρου δεν είναι ακέραιος, οι σεληνιακές εκλείψεις είναι μετατοπισμένες κατά οκτώ ώρες και οι ηλιακές (οι οποίες γίνονται ορατές από συγκεκριμένα γεωγραφικά πλάτη) μετατοπίζονται κατά 120 μοίρες.
Ακριβείς επαναλήψεις σεληνιακών εκλείψεων λαμβάνουν χώρα ύστερα από τρεις κύκλους του Σάρου (όταν οι οκτάωρες μετατοπίσει συμπληρώσουν ένα 24ωρο), πράγμα το οποίο περιγράφεται από τον κύκλο του Εξελιγμού, διαρκείας 54 ετών.
Η ανακάλυψη
Ο μηχανισμός των Αντικηθύρων ανασύρθηκε από τον βυθό της θάλασσας το 1901 και γλίτωσε ως από θαύμα μαζί με άλλα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τους Γερμανούς στην Κατοχή, για να μπει στα τέλη του 2005 σε ειδικό ψηφιακό τομογράφο ώστε να αποκαλυφθεί το εσωτερικό του.
Η ανακάλυψη του έγινε από Συμιακούς σφουγγαράδες καθώς επέστρεφαν το Πάσχα του 1900 με το καΐκι τους στα Δωδεκάνησα από τα νερά της Λιβύης, όπου είχαν πάει να βουτήξουν για σφουγγάρια. Στο ταξίδι του γυρισμού έπεσαν σε μια φοβερή φουρτούνα, που τους ανάγκασε να παρακάμψουν και να δέσουν σε υπήνεμο όρμο των Αντικυθήρων μέχρι να περάσει η αντάρα. Τις ημέρες που παρέμειναν εκεί, κάποιοι από τους σφουγγαράδες αποφάσισαν να εξερευνήσουν τον βυθό της περιοχής σε βάθος 43 μέτρων. Ένας από αυτούς ανέβηκε τρομοκρατημένος στο καΐκι για να αναφέρει στον καπετάνιο πως είδε το πόδι μιας νεκρής γυναίκας. Βεβαίως, δεν επρόκειτο για μακάβριο εύρημα αλλά για τμήμα ενός αγάλματος. Οι δύτες είχαν βρει κατά σύμπτωση ένα ρωμαϊκό ναυάγιο σε βάθος 60 μέτρων με πλουσιότατο φορτίο: κοσμήματα, αγάλματα μαρμάρινα και μπρούτζινα ήταν διάσπαρτα στον πυθμένα. Ανάμεσά τους ήταν τα γνωστά σήμερα γλυπτά ο Έφηβος των Αντικυθήρων και ο Φιλόσοφος των Αντικυθήρων. Η ανέλκυσή τους με την έλλειψη των τεχνικών μέσων την εποχή εκείνη ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Ένας σφουγγαράς έχασε τη ζωή του και άλλοι δύο τραυματίστηκαν σοβαρά αλλά η επιχείρηση ολοκληρώθηκε το 1901 με αυτοθυσία, συνέπεια και πλήρη ενημέρωση των ελληνικών αρχών από την πρώτη στιγμή. Τα ανασυρθέντα αντικείμενα μεταφέρθηκαν αμέσως στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Ανάμεσά τους ήταν και το περίεργο εύρημα: ένα κουτί (20x30x8 εκ.) με μπρούτζινα και ξύλινα μέρη που είχαν παραμορφωθεί από τη διάβρωση. Το 1902, ο αρχαιολόγος Στάης το εξέτασε με μεγαλύτερη προσοχή για να ανακαλύψει με έκπληξη ότι τα μεταλλικά μέρη του έχουν περίγραμμα οδοντωτών τροχών. Οι κατοπινοί ερευνητές διαφώνησαν σε πολλές περιπτώσεις μεταξύ τους αλλά όλοι ήταν σίγουροι ότι επρόκειτο για τον πιο σύνθετο μηχανισμό της αρχαιότητας που χρονολογείτο περίπου έναν αιώνα π.Χ., και ότι δεν είχε ανακαλυφθεί σε κανένα μέρος του κόσμου τίποτα παρόμοιο για τα επόμενα 1.300 χρόνια. Κανείς όμως δεν μπορούσε να πει με βεβαιότητα τι ήταν. Άλλωστε, οι μελετητές δεν είχαν ιδιαίτερα εξελιγμένα μέσα έρευνας και δια του γυμνού οφθαλμού ήταν εξαιρετικό παρακινδυνευμένο να βγάλουν συμπεράσματα.
Αργότερα ερεύνησε το Μηχανισμό ο Derek de Solla Price με τη βοήθεια επιστημόνων από τον Δημόκριτο κατά τη δεκαετία του ‘50. Ο Βρετανός μάλιστα είχε προχωρήσει και σε μια ανακατασκευή του αντικειμένου, της οποίας η ορθότητα αμφισβητήθηκε αργότερα. Όσο δεν υπήρχε μια τεκμηριωμένη και συνολική απάντηση για το μυστηριώδες αντικείμενο, τόσο γίνονταν πιο ακραίες οι εκδοχές για τη φύση και την προέλευσή του. Άλλωστε ένας από τους ερευνητές που ενδιαφέρθηκε να μάθει περισσότερο για τον μηχανισμό ήταν και ο περίφημος Εριχ Φον Νταίνικεν που μιλούσε για εξωγήινους.
Οι τελευταίες έρευνες
Τα τελευταία χρόνια όμως οι έρευνες έγιναν, για πρώτη φορά, με τη βοήθεια πολλών ειδικών από διαφορετικά αλληλοσυμπληρούμενα πεδία και όχι από μεμονωμένους επιστήμονες, ενώ είχαν στη διάθεσή τους τα πιο εξελιγμένα μέσα. Με τη βοήθεια του μηχανισμού ψηφιακής απεικόνισης PTM Dome έγινε δυνατή η επανεμφάνιση σχεδόν σβησμένων κειμένων και στοιχείων της επιφάνειας του μηχανισμού που δεν είναι ευδιάκριτα ακόμα και με τα καλύτερα συστήματα συμβατικής και ψηφιακής φωτογράφησης.
Λίγο αργότερα η Βρετανική εταιρεία X-Tek έστειλε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο τον πρωτοποριακό τομογράφο Blade Runner, βάρους 8 τόνων. Είναι ένα μηχάνημα που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε μόνο και μόνο για τη συγκεκριμένη έρευνα, κόστους ενός εκατομμυρίου ευρώ. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας παθιάστηκε με το θέμα του μηχανισμού των Αντικυθήρων και προσέφερε δωρεάν τον τομογράφο.
Η εξέταση αποκάλυψε άγνωστες πτυχές του εσωτερικού του μηχανισμού. Διαβάστηκαν για πρώτη φορά έπειτα από δύο χιλιάδες χρόνια επιγραφές το πάχος των οποίων δεν ξεπερνά το ένα δέκατο του χιλιοστού.
Πηγές: ΝΕΑ, ΒΗΜΑ, Καθημερινή, ΤΕΙ Αθήνας
Πρόσθετες πληροφορίες
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ, Χ. ΛΑΖΟΥ εκδόσεις ΑΙΟΛΟΣ.
ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ τεύχος 209 Σεπτέμβριος 1997
Το απλό κουρκούτι
Π Α Ν Ε
Υπάρχουν διάφορες τεχνικές για να κάνεις την κρούστα να κολλήσει και φυσικά υπάρχουν αμέτρητες ιδέες και προτάσεις.
....Το τραγανό "κάλυμμα" πάντα αρέσει. Η κρούστα περιβάλλει μια νόστιμη έκπληξη. Σε σχεδόν όλες τις κουζίνες του κόσμου συναντάμε φαγητά "τυλιγμένα" με κάποια κρούστα και ψημένα είτε στο τηγάνι είτε στο φούρνο. Σκεφτείτε τους απλούς κεφτέδες τους οποίους αλευρώνoυμε πριν από το τηγάνισμα ή το σνίτσελ μέσα σε αβγό και τριμμένη γαλέτα, ακόμη και το αρνίσιο μπούτι πασπαλισμένο με διάφορα μυρωδικά και ψημένο στο φούρνο. Το σαγανάκι είναι άλλο ένα παράδειγμα, και τώρα μάλιστα πολλοί το φτιάχνουν με μεταμοντέρνα κρούστα, αλλάζοντας το κοινό αλεύρι με σουσάμι ή κοπανισμένους ξηρούς καρπούς. Οι Κινέζοι εδώ και αιώνες φτιάχνουν χίλια δυο μεζεδάκια στο τηγάνι τα οποία πρώτα καλύπτουν με μια στρώση από σουσάμι, αμύγδαλα κ.λ.π. Η πιο πρόσφατη ευρωπαϊκή κουζίνα μας έδωσε την ιδέα του αλατιού ως κάλυμμα - κρούστα, κάτι που είναι στη μόδα εδώ και 10-15 χρόνια . Απαιτεί χοντρό αλάτι, το οποίο βρέχεις και πιέζεις γύρω από το φαγητό (συνήθως ένα ολόκληρο ψάρι) Σκληραίνει με το ψήσιμο. Θέλει σφυρί για να ανοίξει. Είναι πεντανόστιμο.
Το αλάτι, το σουσάμι, οι ξηροί καρποί ακόμα και οι πατάτες και άλλες ρίζες δίνουν στη μαγείρισσα την ευκαιρία να δοκιμάσει κάτι λίγο πιο εξωτικό από το κοινό αλεύρι ή τη γαλέτα όταν έρθει η ώρα να φτιάξει ένα κομματάκι κρέας ή ψάρι πανέ. Ο ρόλος της κρούστας είναι διπλός. Αφενός "προστατεύει" αυτό το οποίο καλύπτει ώστε να μη ξεφύγουν τα νόστιμα ζουμιά του καθώς ψήνεται ή τηγανίζεται. Αφετέρου μια ωραία κρούστα δίνει επιπλέον γευστική διάσταση και προσθέτει υφή.
Η δυσκολία , όμως, είναι στο πώς αυτή η κρούστα -οποιαδήποτε κι αν είναι αυτή- κολλάει επάνω στην τροφή. Οι παραδοσιακές μαγειρικές "κόλλες" είναι το βούτυρο το αβγό ή μόνο το ασπράδι του, το γάλα, το νερό. ΄Οταν το φαγητό προορίζεται για το τηγάνι, τότε πρέπει η κρούστα να είναι φτιαγμένη στην εντέλεια, ενώ η κρούστα για τα φαγητά του φούρνου δεν απαιτεί μεγάλες πολυτέλειες. Επίσης σημαντικό είναι το πόσο ταιριάζουν τα υλικά της κρούστας με το κρέας ή το ψάρι τοποίο θα περιβάλλουν τα υλικά αυτά. 'Ενα ντελικάτο φιλέτο ψαριού θέλει κάτι φίνο και λεπτό, γαλέτα ή μια κρούστα από ψιλοκοπανισμένα αμύγδαλα, για παράδειγμα. Ένα δυνατό στη γεύση ψάρι όπως ο ξυφίας μπορεί να αντέξει μια πιο χοντρή και έντονη κρούστα.
Διάφορες τεχνικές
Υπάρχουν διάφορες τεχνικές για να κάνεις την κρούστα να κολλήσει και , φυσικά, υπάρχουν αμέτρητες ιδέες για κρούστες
Το κλασσικό πανάρισμα γίνεται με αλεύρι ή γαλέτα. Εάν πρόκειται για κάποιο φιλέτο (ψαριού ή κοτόπουλου), συνήθως το βουτάω πρώτα σε χτυπημένο αβγό ή ασπράδι, μετά σε γάλα , κατόπιν ξανά στο αβγό και, τέλος, στο αλεύρι ή στη γαλέτα. Χρησιμοποιώντας την ίδια τακτική (αβγό-γάλα-αβγό) μπορούμε επίσης αντί για γαλέτα ή αλεύρι να χρησιμοποιήσουμε ψιλοκοπανισμένους ξηρούς καρπούς. Πιέζουμε το φιλέτο πάνω στους ξηρούς καρπούς για να κολλήσουν. Είναι μια μέθοδος κατάλληλη για τηγάνι. Θέλει δυνατή φωτιά.
Για φαγητά παναρισμένα στο φούρνο ή στη σχάρα μπορούμε να "κολλήσουμε" την κρούστα, αφού αλείψουμε το κρέας ή το ψάρι πρώτα με λίγο λάδι ή με λιωμένο βούτυρο.
Πάσης φύσεως ξηροί καρποί προσφέρονται για διάφορες κρούστες, φτάνει βέβαια να υπάρχει μια γευστική συμφωνία με αυτό που θα σκεπάσουν. Μπορούμε να ανακατέψουμε τους ξηρούς καρπούς επίσης και με μυρωδικά ή με ξύσμα λεμονιού ή πορτοκαλιού.
Υπάρχουν επίσης πολλές επιλογές όσον αφορά το αλεύρι ή την παραδοσιακή γαλέτα. Από τα δικά μου αγαπημένα είναι το καλαμποκάλευρο. Εννίοτε χρησιμοποιώ και πιο ασυνήθιστες πρώτες ύλες, όπως τα κουάκερ, ακόμα και τα κορνφλέικς (κοπανισμένα)