Πέμπτη, Ιανουαρίου 21, 2021

Πατατοκροκέτες με κοτόπουλο

 

Αν είστε μαμά και το παιδάκι σας δεν τρώει εύκολα το κοτόπουλο, μπορείτε να του το προσφέρετε σε ένα περιτύλιγμα δελεαστικό. Στα παιδιά αρέσουν οι κροκέτες. Αλλά και για εμάς τους μεγάλους είναι ένα νόστιμο μεζεδάκι.

Υλικά: 6 πατάτες μέτριες βρασμένες , 1 φλιτζάνι γάλα, μιά κούπα τυρί τρυμένο (όποιο κίτρινο τυρί), 2 κουταλιές βούτυρο, ένα στήθος βραστό κοτόπουλο, 1 κουταλιά κόρν φλάουερ, αλάτι πιπέρι μοσχοκάρυδο, και για το πανάρισμα ένα αυγό και φρυγανιά.

Εκτέλεση: Ξεφλουδίζουμε και πολτοποιούμε τις πατάτες και τις αφήνουμε στην άκρη . Σε ένα κατσαρολάκι βάζουμε το βούτυρο και το κοτόπουλο σε κυβάκια και το σωτάρουμε λίγο. Διαλύουμε το κορν φλάουερ στο γάλα και το ρίχνουμε στο κατσαρολάκι . Βράζουμε την κρέμα να δέσει να γίνει πηχτή. Βάζουμε έπειτα την κρέμα μαζί με την λιωμένη πατάτα , ανακατεύουμε να γίνει ομοιόμορφο μίγμα, ενώ προσθέτουμε αλάτι, πιπέρι, μοσχοκάρυδο και το τυρί. Αν χρειαστεί βάζουμε λίγη φρυγανιά ώστε να έχουμε ένα μίγμα που να πλάθετε εύκολα . Φτιάχνουμε μικρά κεφτεδάκια , τα περνάμε από το αυγό που έχουμε κτυπήσει πρώτα και τα πανάρουμε με φρυγανιά.Τηγανίζουμε σε ελαιόλαδο και τα τοποθετούμε σε πιατέλα στρωμένη με χαρτί κουζίνας. Σερβίρουμε με λεμονάκι ή με μουστάρδα . Καλή επιτυχία! και Καλή σας όρεξη!

Η συνταγή είναι από παλιό περιοδικό

Σάμιουελ Μπέκετ


Samuel Beckett, Pic, 1 (cropped).jpg

πηγή : Εφημερίδα ΤΟ ΘΕΜΑ - Ένθετο ΠΡΟΣΩΠΑ 21ος ΑΙΩΝΑΣ έτος 2001

επιμέλεια Μικέλα Χαρτουλάρη

Στην πρώτη πράξη, δύο αλήτες περιμένουν σε έναν αόριστο τόπο κάποιον που δεν εμφανίζεται ποτέ. 

Στη δεύτερη πράξη, οι ίδιοι αλήτες πάλι τον περιμένουν και δεν έρχεται. Το "Περιμένοντας τον Γκοντό" είναι ένα θεατρικό έργο που έγινε διάσημο επειδή τίποτα δεν συμβαίνει σ'αυτό. Παρών μόνο ως απουσία ο Γκοντό έγινε ο πιο φημισμένος ίσως θεατρικός χαρακτήρας του 20 αιώνα. Για πολλά χρόνια και ο ίδιος ο συγγραφέας του, προσιτός μόνο στο στενό κύκλο των φίλων του, αρνούμενος να δώσει οποιαδήποτε συνέντευξη, ήταν σχεδόν τόσο μυστηριώδης και παρέμενε αόρατος όσο ο ήρωάς του . Ο Γκοντό ήταν ο Μπέκετ, μέχρι που το 1978 η πρώτη βιογραφία του (από την Ντέιρντρ Μπαίρ) φώτισε την εικόνα του . Αλλά και πάλι θαμπά , αφού ο νομπελίστας (1969) συγγραφέας δεν της άνοιξε ποτέ τον κόσμο του. ΄Επρεπε να περάσουν επτά χρόνια από τον θάνατό του, το 1989, για να λυθεί το αίνιγμα που λεγόταν Σάμιουελ Μπέκετ.Τότε κυκλοφόρησε η "Κατάρα της δόξας" του Τζέιμς Νόλσον ενός καθηγητή (και κατοπινού ιδρυτή του αρχείου Μπέκετ στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ) που υπήρξε φίλος του συγγραφέα, είχε πρόσβαση σε όλα τα ντοκουμέντα που τον αφορούσαν και δούλεψε με τη στενή συνεργασία του για τη μοναδική "επίσημη" (αλλά όχι αποστειρωμένη) βιογραφία του: ένα βιβλίο (!) 900 σελίδων που αποκαλύπτει τον άνθρωπο Μπέκετ πίσω από τον συγγραφέα και που διαβάζεται σαν συναρπαστικό μυθιστόρημα. Το βιβλίο αυτό κυκλοφορεί και στα Ελληνικά από τις εκδόσεις Scripta, σε μετάφραση Γιώργου Ίκαρου Μπαμπασάκη, εικονογραφημένο με εξαίρετες και άγνωστες φωτογραφίες από το περιβάλον του Μπέκετ.
 

Τα αποκαλυπτήρια του .. Γκοντό

Ο Σάμιουελ Μπέκετ ήταν ο ποιητής του ολίγου, της άρνησης και του αποσπασματικού, εκείνου που δεν λέγεται, εκείνου που δεν συμβαίνει, εκείνου που δεν είνα. Ο ποιητής της απαισιοδοξίας. Οι χαρακτήρες των έργων των, φτωχοί, μόνοι, τραυματισμένοι, απογυμνωμένοι, περιορισμένοι στα απαραίτητα, ατενίζουν την τραγελαφική κωμωδία της ζωής. το χάος και τα πάθη της. Συχνά δεν γνωρίζουμε τίποτα γι'αυτούς και κάποιες φορές ούτε καν τους βλέπουμε. Είναι μόνο ένα στήθος, ένα στόμα ή μια φωνή.
Ένας από τους φίλους του, ο ζωγράφος Μπραμ Βαν Βέλντε, είπε κάποτε ότι ο Μπέκετ δεν έγραφε ποτέ για κάτι το οποίο δεν είχε ζήσει, εννοώντας με αυτό όχι τις απλοϊκές εξισώσεις ζωής - έργου, αλλά μια επεξεργασία της ζωής του σε βαθύτερο επίπεδο. Αυτό το γεγονός αποτελεί και την αφετηρία της βιογραφίας του Νόλσον, ο οποίος αφηγείται λεπτομερώς διάφορα περιστατικά από τη ζωή του συγγραφέα και παρακολουθεί τα ίχνη τους στο έργο του. Ιδιαίτερα σημαντική πηγή πληροφοριών για τον Νόλσον είναι τα έξι άγνωστα ημερολόγια του Μπέκετ από τα ταξίδια του στη ναζιστική Γερμανία 1936-37, που ανακαλύφτηκαν από τον ανιψιό του, μετά το θάνατο του συγγραφέα στο κελλάρι του εξοχικού σπιτιού του στο Ussy. Επίσης η τεράστια ιδιωτική αλληλογραφία του Μπέκετ με τους φίλους και εμπίστους του, οι μαρτυρίες τους και φυσικά τα σχόλια του ίδιου του συγγραφέα, που διατρέχουν το βιβλίο, ζωντανεύοντας τη μορφή του μπροστά στον αναγνώστη.
Ο Νόλσον φωτίζει άγνωστες πτυχές της" περίπτωσης Μπέκετ" διαλύοντας τις παρεξηγήσεις που τον συνόδευαν ως το τέλος. Ο Μπέκετ π.χ. είχε συχνά χαρακτηριστεί ως απολιτικός . Όμως όχι μόνο δραστηριοποιήθηκε (και κινδύνεψε) σε μια αντιστασιακή Βρετανική ομάδα, κερδίζοντας γαλλικά παράσημα μετά το τέλος του Β΄Παγκοσμίου πολέμου, αλλά και υποστήριξε ποικιλοτρόπως τους κολασμένους της Γής, τα κινήματα υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τα αντιστασιακά κινήματα στην Αν. Ευρώπη (έδωσε π.χ. τα δικαιώματά του για τους Πολωνούς κρατούμενους), το κίνημα ενάντια στο απαρτχάιντ, διακινδυνεύοντας συχνά να χάσει την άδεια παραμονής του στη Γαλλία.
Ο Μπέκετ αντιμετωπιζόταν επίσης ως μέγας " απαισιόδοξος" απόμακρος και αφοσιωμένος μόνο στο έργο του. Όπως αποκαλύπτεται όμως , όσο περίπλοκος κι αν ήταν, δεν υπήρξε μηδενιστής, απαντούσε με χιούμορ σε ό,τι τον κατέθλιβε, ήταν πιστός και τρυφερός φίλος, ανεκτικός με τους άλλους και κριτικός με τον εαυτό του, εχθρός της δημοσιότητας και της σοβαροφάνειας γενναιόδωρος και στοχασμένος και δεν θέλησε ποτέ να τον βλέπουν σαν άγιο. Τα ενδιαφέροντά του ήταν πολλά απο τον αθλητισμό ως τη μουσική όμως τώρα μαθαίνουμε πόσο βαθύς γνώστης ήταν της ζωγραφικής και της γλυπτικής. Πέρα όμως από αυτά η αλήθεια είναι ότι ο Μπέκετ έγινε ΜΠΕΚΕΤ όταν κατάφερε, έπειτα από χρόνια αποτυχιών να αλλάξει στάση ζωής να αποβάλει την όποια αλαζονεία των γνώσεών του και να κερδίσει την ταπεινότητα της άγνοιας. Αυτό έγινε μετά τον πόλεμο.

Να αποτυγχάνεις καλύτερα
Γεννημένος τη Μ.Παρασκευή του 1906 σε ένα εύπορο προάστιο του Δουβλίνου, είχε μια παιδική ηλικία απαλλαγμένη από τραύματα παρότι η αγάπη της μητέρας του ήταν μερικές φορές καταπιεστική - εκείνη τον έστειλε για ψυχανάλυση στο Λονδίνο μετά το θάνατο του πατέρα του..
Διακεκριμένος αθλητής στα μαθητικά του χρόνια , έγινε ένας εξαιρετικός φιλόλογος, προσπάθησε να γίνει καθηγητής, αλλά περιφρονούσε τους φοιτητές του και από το 1928 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Εκεί γνώρισε των Τζέημς Τζόυς που έγινε το πρότυπό του και τον βοήθησε να πειστεί πως η μοίρα του είναι η συγγραφή. Αυτός του δίδαξε τις συγγραφικές αρετές της ακεραιότητας και της υπομονής. Και ο Μπέκετ δεν τον απαρνήθηκε ποτέ. Ας ψυχράνθηκαν μεταξύ τους μετά την ατυχή σχέση του με τη διαταραγμένη κόρη του Τζόυς Λουτσία. Εκείνη την εποχή γράφει, πρόζα κυρίως ( "Μέρφυ", "Μολόυ", "Watt") αλλά παραμένει στην αφάνεια αντιμετωπίζοντας συστηματικά την απόρριψη των εκδοτών. Μέχρι που το 1953 η Παρισινή παράστασή του "Περιμένοντας τον Γκοντό" τον καθιερώνει διεθνώς. Ο Μπέκετ είναι 47 χρόνων, γράφει απευθείας στα Γαλλικά ήδη από τη λήξη του πολέμου και έχει δίπλα του μια σύντροφο που τον στηρίζει, τη Σούζαν Ντεσεβό Ντιμενίλ. Μια αυστηρή και ψυχρόαιμη γυναίκα, την οποία θα παντρευτεί μυστικά το 1961 και δεν θα εγκαταλείψει ποτέ παρά τις πάμπολλες απιστίες του. Εκείνη ήταν που τον κέρδισε απο την αγκαλιά της Πέγκυ Γκουγκενχάιμ , με την οποία είχε ζήσει μια καυτή εβδομάδα στο κρεββάτι, στα τέλη του 1937.
Όλες οι ερωμένες του παρουσιάζονται άλλωστε στο βιβλίο του Νόλσον, ο οποίος επισημαίνει πως για τον Μπέκετ ο έρωτας χωρίς την αγάπη ήταν "σαν τον καφέ χωρίς το μπράντι". Η επιτυχία του Γκοντό τον κάνει περιζήτητο κυρίως στο θέατρο, όπου ο Μπέκετ απαιτεί να διαλέγει τους ηθοποιούς, να ακολουθούν οι σκηνοθέτες κατά γράμμα τις σκηνικές οδηγίες του, να μήν αλλάζουν λέξη στα κείμενά του, τα οποία μάλιστα επιμένει να μεταφράζει ο ίδιος στα Αγγλικά: Το "Τέλος του παιχνιδιού", οι "Ευτυχισμένες μέρες", το "Έργο", το "Δίχως" και πολλά άλλα. Ο συγγραφέας βρίσκεται στην Τυνησία με τη γυναίκα του όταν το 1969 του απονέμεται το Νόμπελ. Η πρώτη αντίδραση του ζεύγους είναι " Καταστροφή" . Ωστόσο ο Μπέκετ δεν θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμα του Σάρτρ -και να αρνηθεί το βραβείο - πράγμα που το θεωρεί αγένεια. Αποφασίζει λοιπόν να μην παραστεί στην επίσημη τελετή και να μοιράσει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματικού επάθλου εδώ κι εκεί. Μεταξύ των συγχαρητητρίων επιστολών που λαβαίνει, είναι κι εκείνη ενός κ. Ζώρζ Γκοντό απο το Παρίσι, που του ζητά συγνώμη γιατί τον έκανε να περιμένει τόσο πολύ...Ο Μπέκετ σπεύδει να τον ευχαριστήσει για την ετοιμότητά του.
Στα χρόνια που ακολουθούν συνεχίζει να γράφει ακατάπαυστα ("Όχι εγώ", "Τότε που","Νανούρισμα", "Καταστροφή", "Νύχτα και όνειρα", "Τι πού;", "Κακοϊδωμένο", "Κακοειπωμένο" κ.α.) και να πίνει - αν και όχι όπως παλιά- , όμως σταδιακά η υγεία του τον προδίδει. Τα χέρια του έχουν παραμορφωθεί εντελώς και το Δεκέμβριο του 1989, μια Παρασκευή και πάλι, πεθαίνει αφήνοντας ως κληρονόμους του τα δύο ανίψια του από τον αγαπημένο του αδελφό Φράνκ.
Είναι σημαδιακές οι φράσεις που είχε γράψει λίγο καιρό πρίν "Πάντα να προσπαθείς. Πάντα ν'αποτυγχάνεις. Δεν πειράζει. Να προσπαθήσεις ξανά. Ν'αποτύχεις ξανά. Ν'αποτύχεις καλύτερα"

Συνείδηση

 

πηγή: εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ - ένθετο ΠΡΟΣΩΠΑ 21ος ΑΙΩΝΑΣ έτος 2001 - ΕΠΙΣΤΗΜΗ



   
 

ΣυνείδησηΤο θεμέλιο της ύπαρξης

Τι είναι η συνείδηση; Με ποιόν τρόπο αντιλαμβανόματε τους άλλους γύρω μας; Πώς σκεφτόμαστε; Πώς αποφασίζουμε; Πώς δρούμε; Πώς μεταφράζει ο εγκέφαλός μας -η πιο πολύπλοκη δομή στο σύμπαν- τα εξωτερικά ερεθίσματα; Σε αυτά τα σημαντικά ερωτήματα δίνει απάντηση το βιβλίο του Γιώργου Ζαρκαδάκη "Το Μυστήριο του Νού : πώς ο εγκέφαλος εγείρει τη συνείδηση" απόσπασμα του οποίου προδημοσιεύουμε σήμερα. Το βιβλίο το οποίο προλογίζει ο καθηγητής Δημήτρης Νανόπουλος, κυκλοφορεί σύντομα από τις εκδόσεις "Ελληνικά Γράμματα"

Η συνείδηση βρίσκεται στο πιο θεμελιώδες επίπεδο της ύπαρξής μας. Χάρη σε αυτήν αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο, επικοινωνούμε, βιώνουμε τον εαυτό μας, αισθανόμαστε και ερμηνεύουμε όσα συμβαίνουν γύρω μας και μέσα μας. Στη συνείδηση βασίζεται η βούληση, η τέχνη και η επιστήμη, αλλά και η καθημερινή μας συμπεριφορά, οι σχέσεις που δημιουργούμε με τους άλλους, τα όνειρα μας και οι προσδοκίες μας. 

Τι είναι όμως συνείδηση; Τα τελευταία δέκα χρόνια σημαντικές ανακαλύψεις έχουν αρχίσει να ρίχνουν φώς στη μυστήριο του νού. Ωστόσο, η πιο αναπάντεχη από όλες τις ανακαλύψεις είναι ότι στους νευρώνες μας λαμβάνουν χώρα κβαντικά φαινόμενα που σχετίζονται με τη συνείδηση. Αν αυτό αποδειχτεί αληθινό, τότε επιβεβαιώνεται επιστημονικά μια άρρηκτη σχέση ανάμεσα στην ανθρώπινη νόηση και στο χωροχρονικό ιστό του σύμπαντος, κάτι που επί αιώνες κύρητταν οι μεγάλες θρησκείες του κόσμου.
Συνείδηση και "μαύρες τρύπες" Από την εποχή του Γαλιλαίου μέχρι σήμερα, η φυσική επιστήμη έχει καταφέρει να εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένες η ύλη και η ενέργεια, τα άστρα και οι πλανήτες, αλλά και τα υποατομικά σωματίδια που συνθέτουν τα πάντα. Υπάρχουν, ωστόσο, δύο περιπτώσεις φαινομένων που η φυσική δεν έχει μπορέσει ακόμα να εξηγήσει. Στις περιπτώσεις αυτές λέμε ότι βρισκόμαστε σε μια "μοναδικότητα (singularity) του χωροχρόνου" Η πρώτη μοναδικότητα είναι η αρχή του σύμπαντος η περίφημη "μεγάλη έκρηξη". Η δεύτερη είναι οι περίφημες "μαύρες τρύπες" : Το πεδίο βαρύτητάς τους είναι τόσο ισχυρό ώστε κάθε αντικείμενο -ακόμα και το φώς- που θα ατυχήσει και τις πλησιάσει αρκετά, θα απορροφηθεί απο αυτές δια παντός. Οι αστρονόμοι έχουν εντοπίσει μια "μαύρη τρύπα" στο κέντρο του γαλαξία μας και, απ' ό,τι φαίνεται, το σύμπαν είναι γεμάτο απ' αυτές. Το ενδιαφέρον των "μαύρων τρυπών" είναι πολύπλευρο. Μας προκαλούν όχι μόνο με την υπόσχεση του γεφυρώματος ανάμεσα στη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας και την Κβαντομηχανική -άρα τη Μεγάλη Ενοποιητική Θεωρία- αλλά και διότι συσχετίζουν τη Φυσική με την Πληροφορική, μέσω της Εντροπίας . Το 1983 , οι Ellis, Hagelin , Srednicki και Νανόπουλος πρότειναν μια ιδέα για να ερμηνευτεί η φύση των "μαύρων τρυπών", η οποία δείχνει να "αντιστέκεται" σθεναρά σε οποιαδήποτε συμβατική ερμηνεία. Σύμφωνα με τους συλλογισμούς του Νανόπουλου και των συνεργατών του, για να εξηγηθεί η φύση των μαύρων τρυπών πρέπει να αναθεωρηθεί η υπάρχουσα Κβαντικη Θεωρία. ΄Έτσι, αντί για στοιχειώδη σωματίδια, θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι στη βάση της ύλης και της ενέργειας υπάρχουν μονοδιάστατες, κλειστές χορδές, μήκους περίπου10-33cm (κλίμακα Planck). Αντί δηλαδή να έχουμε πεπερασμένο αριθμό σωματιδίων (κουάρκ, λεπτόνια, σωματίδια δυνάμεων), όπως προβλέπει το υπάρχον μονέλο Φυσικής, έχουμε άτειρο αριθμό σωματιδίων διαφορετικής μάζας το καθένα τα οποία και αντιστοιχούν στους διαφορετικούς τρόπους ταλάντωσης των χορδών.
Αυτή είναι με λίγα λόγια η Θεωρία των Χορδών η οποία ίσως καθορίσει την τελική διαμόρφωση της Μεγάλης Ενοποιητικής Θεωρίας. Για εμάς όμως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η μεταφορά του μοντέλου των χορδών στην περίπτωση της συνείδησης. Κι αυτό, διότι στον εγκέφαλο και συγκεκριμένα στους νευρώνες, υπάρχουν δομές τις οποίες παρατηρούνται κβαντικά φαινόμενα παρόποια με εκείνα που περιγράφει η Θεωρία των Χορδών. Ο συλλογισμός ότι τα μυστικά που κρύβουν οι "μαύρες τρύπες" του Διαστήματος μπορεί να είναι κοινά με τα μυστικά του νού και της συνείδησης δεν μπορεί παρά να μας κάνει να αισθανόμαστε τη συγκίνηση μιας σημαντικής ενόρασης για την ίδια μας την ύπαρξη . Εκπληκτικός είναι ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται αυτά τα δυο μυστηριώδη φαινόμενα, το ένα χαμένο στα βάθη του γαλαξία και το άλλο κρυμμένο στα βάθη του ίδιου μας του εαυτού...
Ο Sir John Eccles θεωρεί σημείο απαρχής της συνείδησης την εμφάνιση του νεοφλοιού στα θηλαστικά πριν 200 εκατομμύρια χρόνια. Τι κρίμα όμως που η άποψη αυτή αδικεί πλήθος από νοήμονα όντα, με τα οποία μοιραζόμαστε τον όμορφο πλανήτη μας! Αν θέλουμε να φανούμε λιγότερο αυστηροί από τον Eccles, πρέπει να διευρύνουμε τον όρο"συνείδηση" για να συμπεριλάβουμε κι άλλες μορφές ζωής.

Το εφαλτήριο της εξέλιξης

Ας θεωρήσουμε λοιπόν ότι υπάρχουν διαβαθμίσεις στη συνείδηση, αποδεχόμενοι ότι κατώτερες μορφές ζωής, όπως τα σκουλήκια ή τα έντομα, διαθέτουν "χαμηλότερη" συνείδηση.Τα πουλιά , μερικά ερπετά, τα θηλαστικά κι εμείς διαθέτουμε "υψηλότερη συνείδηση". Ποιά είναι όμως η χαμηλότερη βαθμίδα συνείδησης; Ας υποθέσουμε κατ' αρχάς ότι υπάρχει κι ας την ορίσουμε ως τη συνισταμένη στοιχειωδών υποκειμενικών εμπειριών τις οποίες ονομάζουμε "ποιότητες" (qualia) Αν θέλουμε να ανακαλύψουμε πότε εμφανίστηκε η συνείδηση στον πλανήτη μας, οφείλουμε να ανιχνεύσουμε την εμφάνιση κάποιων πρωταρχικών ποιοτήτων σε αρχέγονους οργανισμούς. Για παράδειγμα μια πρωτο-ποιότητα θα ήταν η υποκειμενική αντίληψη μια φωτεινής πηγής, η αίσθηση δηλαδή (ευχάριστη ή δυσάρεστη) του φωτός από κάποιο μικροοργανισμό τη αρχαϊκής γής. Ο όρος "υποκειμενική" αποτελεί το κλειδί . Συνείδηση χωρίς υποκειμενική εμπειρία δεν υπάρχει.
Περισσότερο ακριβοδίκαια από τον Eccles, η Lynn Margulis και ο Karl Sagan, τοποθετούν χαμηλότερα τον πήχη , θεωρώντας ότι υπήρξε πρωτοσυνείδηση σε μονοκύτταρους οργανισμούς πριν απο τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια,όταν -σύμφωνα με τα υπάρχοντα απολιθώματα- η ζωή έκανε την εμφάνισή της στη Γή.
Ας δούμε ,όμως , τι λέει η Παλαιοντολογία. Αφ'ότου εμφανίστηκαν τα πρώτα κύτταρα, επί 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια η εξέλιξη της ζωής κυλούσε με απελπιστικά αργούς ρυθμούς. Τίποτε το σπουδαίο δεν γινόταν. Οι μορφές ζωής που επικρατούσαν σχεδόν αναλλοίωτες ήταν τα κυανοφύκη και τα προκαρυωτικά βακτήρια . Και οι δυο μορφές ζωής ήταν μονοκύτταροι οργανισμοί χωρίς πυρήνα
(γι' αυτό και αποκαλούνται "προκαρυωτικοί"). Και τότε πριν από 1,5 δισεκατομμύριο χρόνια, σημειώθηκε ένα μεγάλο εξελικτικό άλμα: Σύμφωνα με την επικρατούσα Θεωρία της Συμβίωσης , που διατυπώθηκε από την Lynn Margulis, διαφορετιά προκαρυωτικά κύτταρα , για να επιβιώσουν , αναγκάστηκαν να ενωθούν μεταξύ τους (κάποια έγιναν ο πυρήνας και κάποια άλλα τα κυτταρικά οργανίδια : μιτοχόνδρια, πλαστίδια). Έτσι δημιουργήθηκαν τα πρώτα ευκαρυωτικά κύτταρα. Στη συμβίωση αυτή προστέθηκαν και κάποιες ευκίνητες σπειροχαίτες οι οποίες εισέβαλαν στα ευκαρυωτικά κύτταρα , "χαρίζοντάς" τους ως ανταπόδοση δυο εκπληκτικές βιολογικές καινοτομίες. Τους μικροσωληνίσκους και τον κυτοσκελετό. 'Ηταν μια συγχώνευση οργανισμών από την οποία ωφελήθηκαν όλοι.
Τα προκαρυωτικά κύτταρα παρείχαν θρεπτικό περιβάλλον και αρκετή βιοχημική ενέργεια στις σπειροχαίτες, οι οποίες ανταπέδωσαν την ευεργεσία μέσω των μηχανισμών της μίτωσης, αλλά και της κίνησης που χάριζε ο κυτοσκελετός τους (πλέγμα πρωτεϊνών μέσα στο κυτταρόπλασμα). Ωστόσο , στην αναζήτηση των πρωτο-ποιοτήτων, μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η λειτουργία των μικροσωληνίσκων. Οι ΜΤς κοίλοι κρυσταλλικοί κύλινδροι, διαμέτρου 25 νανομέτρων, αποτελούνται από εξάγωνες διατάξεις πρωτεϊνών που ονομάζονται σωληνίνες . Χάρη στους μικροσωληνίσκους τα ευκαρυωτικά κύτταρα απέκτησαν την ικανότητα να "αισθάνονται" το περιβάλλον τους. οι πρωτο-ποιότητες είχαν γεννηθεί!
Στα επόμενα 1 δισεκατομμύριο χρόνια, τα ευκαρυωτικά κύτταρα συνέχισαν με γοργούς ρυθμούς την εξέλιξή τους, δημιουργώντας τους πρώτους πολυκυτταρικούς οργανισμούς. Τότε, μέσα σε μια σύντομη χρονική περίοδο μόλις 10 εκατομμυρίων ετών, η Γή γέμισε από νέα είδη ζώων και φυτών! Ξαφνικά γεννήθηκαν όλα τα φύλα από τα οποία κατάγονται τα σημερινά είδη. Η δραματική αυτή επιτάχυνση του ρυθμού της εξέλιξης που συνέβη πριν από 540 εκατομμύρια χρόνια ονομάζεται "έκρηξη του Καμβρίου"

Έκρηξη του Καμβρίου
Η Αρχή του Καμβρίου σημαδεύεται από την ανεξήγητη εμφάνιση, στη γεωλογική ιστορία, των θαλάσσιων οργανισμών με ασβεστολιθικά κελύφη. Στα πετρώματα του Καμβρίου έχουν ανευρεθεί αποκλειστικά θαλάσσια απολιθώματα τα περισσότερα ασπόνδυλα. Τα κυρίαρχα ζώα του Καμβρίου ήταν οι τριλοβίτες (οι πρόγονοι των σημερινών καρκινοειδών). Ωστόσο , εμφανίστηκαν και άλλα είδη, όπως τα βραχιονόποδα, τα μαλάκια, και τα εχινόδερμα, ενώ έχουν βρεθεί και θραύσματα αγνάθων (οργανισμοί που μοιάζουν με ψάρια χωρίς γνάθους). Η χλωρίδα αποτελούνταν αποκλειστικά από φύκια.
Τι προκάλεσε την "έκρηξη του Καμβρίου"; Επειδή οι μέχρι σήμερα γεωλογικές έρευνες, δεν έχουν αναδείξει στοιχεία που να υποδειλώνουν κάποια κοσμική μεταβολή του πλανητικού συστήματος, όλα τείνουν στην εμφάνιση μιας καινοτόμου βιολογικής λειτουργικότητας, η οποία βελτίωσε σημαντικά την προσαρμογή και την βιωσιμότητα των αρχέγονων οργανισμών; Ποιά θα μπορούσε να ήταν αυτή; Ας τολμήσουμε να υποθέσουμε ότι ήταν η συνείδηση και ας εξετάσουμε κατά πόσον η υπόθεσή μας στέκει εν σχέσει με τη λογική της βιολογικής εξέλιξης. Η υποθετική πρωτο-συνείδηση πρέπει να απέφερε τα πρώτα δείγματα νοήμονος συμπεριφοράς, όπως η αποφυγή εχθρών και η ανάπτυξη καλύτερων στρατηγικών τροφής και αναπαραγωγής. 

Με άλλα λόγια, πρέπει να επαύξησε θεαματικά το βαθμό και την ικανότητα προσαρμογής. Γι αυτό και κυριάρχησε στο γονότυπο και εξαπλώθηκε σιγά σιγά σε όλες τις μορφές ζωής που ακολούθησαν.Η νοήμων συμπεριφορά αυξάνει τις πιθανότητες ενός είδους να επιβιώσει - άρα και να μεταλλαχθεί - ώστε να αποφύγει την εξαφάνιση. ΄Ετσι διευκολύνεται η εξήγηση του φαινομένου της ζωής στη Γή. Η "έκρηξη του Καμβρίου" μπορεί να θεωρηθεί ως το λαμπρό αποτέλεσμα της συνισταμένης "ελεύθερης βούλησης" των πρωτο-οργανισμών . Το γεγονός της " εφεύρεσης" της πρωτο-συνείδησης ως βασικής αιτίας της "έκρηξης του Καμβρίου" , μπορεί να επιβεβαιωθεί και με την εις άτοπον απαγωγή. Αν υποθέσουμε ότι οι πρωτο-οργανισμοί δεν διέθεταν πρωτο-ποιότητες, αλλά εμφανιζαν απλώς ευφυή συμπεριφορά -ήταν δηλαδή κάτι σαν ντετερμινιστικά "αυτόματα" τύπου Turing- τότε δεν θα μπορούσαν να αξιολογήσουν τις πληροφορίες που δέχονταν ως προς τα συναισθήματα "πόνου", "ευχαρίστησης", "φόβου", με αποτέλεσμα να μην αντιδρούν αποτελεσματικά στις συνεχώς μεταβαλλόμενες περιβαλλοντικές συνθήκες.Οι οργανισμοί λοιπόν θα ήταν "ζόμπι" , χωρίς κανένα κίνητρο για επιβίωση ή αναπαραγωγή. Με άλλα λόγια, χωρίς τη γέννηση της συνείδησης, η βιολογική εξέλιξη δεν θα παρήγαγε ποτέ πολύπλοκους οργανισμούς.

Σάλτσα ταχινιού- τα απλά είναι νόστιμα

 Ταχίνι, η παρηγοριά των νηστευτών - Γαστρονομία - Γνώμες | γαστρονόμος

Το ταχίνι είναι ένα θρεπτικό και νόστιμο έδεσμα καθόσον φτιάχνεται από σισάμι . Μπορούμε να το εντάξουμε στη διατροφή μας όχι μόνο όταν νηστεύομε αλλά και όλο το χρόνο
 
Σάλτσα ταχινιού

Υλικά Χυμός 3 λεμονιών αλάτι πιπέρι 2 σκελ. σκόρδο, 1 βαζάκι ταχίνι

Εκτέλεση : βάζουμε όλα τα υλικα στο μπλέντερ και χτυπάμε. Άν γίνει πηχτή η σάλτσα βάζουμε λίγο χλιαρό νερό

Κατά την προτίμησή μας μπορούμε να αυξομειώσουμε το αλάτι και το σκόρδο.
Την αφήνουμε λίγο 15 λεπτά να ξεκουραστεί και έπειτα την φυλάγομε στο ψυγείο για να τη χρησιμοποιήσουμε σε σαλάτες , ζυμαρικά , ψητά ή βραστά λαχανικά, και θαλασσινά.Καλή επιτυχία!

Βαϊνιά

🥇Ταξιδιωτικός Οδηγός Κρήτης⛵🏊⭐ - Μονή Παναγίας Παπλινού στην Βαϊνιά
 
Η Βαϊνιά είναι ένα χωριουδάκι πάνω σ'ενα λόφο κοντά στην Ιεράπετρα. Από εκεί φαίνεται όλη η περιοχή και η θέα είναι μοναδική. απέναντι το Λυβικό πέλαγος.

η φωτ. είναι από το άλμπουμ του παρακάτω συνδέσμου στο FB Πολιτιστικός Σύλλογος Βαινιάς

Το παλιό εκκλησάκι της Παναγίας Παπλινού και το νεώτερο του Αγίου Φανουρίου λίγο πριν σουρουπώσει.

Οι γυναίκες της Κυριακής-Πάρις Σταμέλος


Λίγο μετά το τέλος του πολέμου και ενώ ο έλεγχος της εξουσίας ήταν το πάθος των ισχυρών, οι απλοί άνθρωποι, αν και γιόρταζαν την απελευθέρωση, κρατούνταν υποταγμένοι σε αποφάσεις αλλοεθνών, που ύφαιναν τη μελλοντική τους ανελευθερία... Σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς, όπου οι φωνές για ειρήνη και δικαιοσύνη χαμήλωναν τα σύννεφα, η Μέλπω με τον Ριτς αγάπησαν και ερωτεύτηκαν ό,τι τους έλειπε. Ο ένας μέσα από τα μάτια του άλλου. Ο Ριτς έφτασε στην ερειπωμένη γειτονιά της μαζί με την αμερικανική βοήθεια, αρχισχεδιαστής στρατιωτικών αεροδρομίων, και η Μέλπω, με μια σπάνια ομορφιά κι ένα αλύγιστο πείσμα, προσπάθησε να αλλάξει τη σκοπιμότητα εκείνων των καιρών, που τους πλάκωνε σαν τη σκιά της καταιγίδας. «Ο κόσμος δεν είναι μόνο όσα ξέρουμε», της έγραφε, «και η ζωή δεν μπορεί να σ' τα δώσει όλα. Μα εγώ πήρα τα περισσότερα, γιατί είχα την τύχη να σε γνωρίσω». Κι έγραφε για τη Μέλπω και την Ελλάδα σαν να' ταν ένα... Ένα, όπως και όλα που, φανερωμένα στον ορίζοντα, αναζητούσαν το καθένα τον ίσκιο ή την ελπίδα του...

Οι γυναίκες της Κυριακής είναι οι παντρεμένες γυναίκες που η μόνη έξοδος που δικαιούνται είναι κάθε Κυριακή απόγευμα. Δυό από αυτές τις γυναίκες μας αφηγούνται την ιστορία τους, το παρελθόν και το παρόν τους. Μεσοπόλεμος, Κατοχή και Εμφύλιος, νεότερη Ελλάδα. Ο συγγραφέας γράφει σχεδόν ποιητικά, ρομαντικά, σε παρασέρνει σε έναν κόσμο δικό του, στα συναισθήματά του και στις σκέψεις του. Ξεκινώντας με ένα κεφάλαιο που κόβει την ανάσα (πώς θα σώσουν δυο γυναίκες ένα ετοιμοθάνατο μωρό νύχτα σε κρυφή ακρογιαλιά με μαγικά βοτάνια και τελετές) το βιβλίο σε παρασέρνει στο μύθο και την ιστορία του.
 
Πάρις ΣταμέλοςΟ Πάρις Σταμέλος γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 1945. Σπούδασε Γεωλογία και Φυσικές Επιστήμες στα Πανεπιστήμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε ως επιμελητής στο Τμήμα Ορυκτολογίας-Πετρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και συμμετείχε σε ερευνητικά προγράμματα στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ της Αγγλίας και στο Παλαιοντολογικό Μουσείο Αθηνών. Δίδαξε ως καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση και αποσπάστηκε σε σχολείο ελληνοπαίδων στη Στουτγάρδη της Γερμανίας. Υπήρξε ανταποκριτής στην Greek Tribune του Σικάγου και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και εφημερίδες.
Το πρώτο του μυθιστόρημα, Οι μικροί παράδεισοι (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2001), τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορίας από την Ελληνική Εταιρεία Χριστιανικών Γραμμάτων. Aπό το δεύτερο μυθιστόρημά του, Oι γυναίκες της Kυριακής (Eκδόσεις Kαστανιώτη, 2004), ανθολογήθηκαν αποσπάσματα για το λεύκωμα Eυρίπου οι ακατάληπτες παλίρροιες... H Xαλκίδα στη λογοτεχνία (Εκδόσεις Διάμετρος, 2005).


Βιβλιογραφία
Από τις Εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορούν:
Το άρωμά της, 2006
Οι μικροί παράδεισοι, 2001

Άγιος Γεώργιος Ιεραπέτρας

 

Ο ναός του Αγίου Γεωργίου στην Ιεράπετρα είναι ο σημαντικότερος της πόλης και ο Άγιος Γεώργιος είναι πολιούχος της. Ο ναός είναι τρίκλιτος με τρούλο πάνω σε ψηλό τύμπανο και ακολουθεί τα αρχιτεκτονικά πρότυπα της Τουρκοκρατίας και θυμίζει αρκετά τον Άγιο Τίτο στο Ηράκλειο.

Ο ναός κτίστηκε το 1856 από το εργαστήριο του Χατζημανώλη σε σημείο που προϋπήρχε μικρότερος ναός αφιερωμένος στον ίδιο άγιο, όπως φαίνεται σε χάρτη του 1640. Η στέγη φέρει ξύλινο σκελετό επιχρισμένη με κονίαμα (μπαγδατί), ενώ οι κίονες στο εσωτερικά του μάλλον προέρχονται από αρχιτεκτονικά μέλη ναών της αρχαίας Ιεράπετρας. Το 1936 ο ναός επεκτάθηκε προς τα ανατολικά κατά περίπου 3μ.

Ένα χαμόγελο ...

Απο την αυλή της Αγίας Αικατερίνης Μουρνιών Ιεραπέτρας

Ένα χαμόγελο,

Δεν στοιχίζει τίποτε και όμως δίνει πολλά.
κάνει πλούσιους εκείνους που το δέχονται,
χωρίς να γίνονται φτωχοί εκείνοι που το δίνουν.
Διαρκεί μόλις μια στιγμή, η ανάμνησή του όμως ζεί για πάντα.

Κανείς δεν είναι τόσο πλούσιος ή τόσο δυνατός,
ώστε να μην το έχει ανάγκη
και κανείς δεν είναι τόσο φτωχός,
ώστε να μη μπορεί να γίνει πλούσιος μέσω αυτού.

Ένα χαμόγελο δημιουργεί ευτυχία μέσα στο σπίτι,
καλλιεργεί την καλή διάθεση στην εργασία
και είναι η επισφράγιση της φιλίας,
Ξεκουράζει, ενθαρρύνει, παρηγορεί..

Είναι το καλύτερο αντίδοτο που διαθέτει η φύση
εναντίον κάθε έγνοιας και στενοχώριας.
Ωστόσο δεν μπορείς ούτε να το αγοράσεις,
ούτε να το ζητήσεις ,ούτε να το δανειστείς,ούτε να το κλέψεις.
Διότι είναι για όλους χωρίς αξία ως τη στιγμή που θα δοθεί.

Μερικοί άνθρωποι είναι τόσο πολύ πονεμένοι,
ώστε τους είναι αδύνατο να χαμογελάσουν.
Χαμογέλασέ τους εσύ ...γιατί δεν υπάρχει άνθρωπος
που να χρειάζεται τόσο πολύ ένα χανόγελο
όσο εκείνος που δεν μπορεί να χαμογελάσει.

Σήμερα... 21/1 ΑΓΝΗ ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ

φούξια τριαντάφυλλα (φ.Μ.Κυμάκη)
φούξια τριαντάφυλλα (φ.Μ.Κυμάκη)


ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ! ΑΓΝΗ ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις Τελευταίες 7 ημέρες